Islamic Widget

Jadilah seperti si pohon semalu, bersama sifat malunya, ada duri yang tajam berbisa. Duri itu simbolik untuk sebuah perjuangan yang lahir daripada iman. Duri itu ibarat senjata yang mahu meruntuhkan semua kemungkaran yang ada. Itulah senjata buat seorang mujahidah...

Marquee

Khamis, 16 Disember 2010

Awas!! Berharga!!!~


Huh?


Apa yang berharga sangat tu sampai kena berjaga-jaga?


Agak2???


Meh ana jawab..apa yang berharga buat seorang muslimah?? Tak lain tak bukan..


AURAT!


Ya! Itulah isu yang ana kongsikan sedikit kat blog yang tak seberapa nih..


Hmm..berbicara soal aurat..dewasa ini..umat islam semakin leka mengikuti arus modenisasi.. Sampai TERlupa untuk menutup aurat secara sempurna..

Contohnya..pakai tudung tapi berbaju lengan pendek, bertudung tapi jarang dan 1001 jenis pakaian yang mengikut "trend" kini..

Pakaian BUSANA MUSLIMAH zaman sekarang ini pun, ana tengok tak adalah "muslimah" sangat pun..ader jer yang mengikut bentuk badan, pakai tudung tak tutup dada, dan macam2 lagi lah..


Hmm..kat sini ana nak kongsikan TIP MENUTUP AURAT..



  1. Tahu. Langkah pertama ialah ilmu. Amat penting bagi setiap muslimah mengetahui batasan aurat, ciri2 pakaian yang menutup aurat, siapa mahram dan siapa ajnabi, hukum-hakam aurat dan sebagainya..~

  2. Sedar bahwa tuntuan syariah ini amat perlu dan penting untuk dilaksanakan sesempurna mungkin. Jangan sesekali kita ambil sambil lewa dan bersikap acuh tak acuh. Soal halal haram adalah perkara besar tau!

  3. Syiar. Setiap agama ada imejnya. Imej wanita muslimah dapat dikenali melalui ciri2 pakaian yang menutup aurat. (budak skola agama kena alert! kiter bawak imej islam tau!)

  4. Fungsi cermin. Sebelum melangkah keluar dengan yakin, tanyalah cermin(cam crita ape eh?), "Wahai cermin, adakah hari ini aku berpakaian menutup aurat?". Jawapannya perlu perlu dijawab berdasarkan ciri2 pakaian patuh syariah..

  5. Asingkan pakaian kepada dua kriteria ; sesuai atau tidak dipakai dihadapan ajnabi. Pakaian yang tidak menutup aurat secara sempurna boleh dipakai..tapi apabila bersama mahram lah..

  6. Malu. Wanita yang tidak biasa mendedahkan aurat dihadapan lelaki ajnabi akan berasa malu, takut gelisah dan sebagainya walau sekadar mimpi tidak bertudung. Malu itu cabang iman kan?

  7. Bersahabat dengan wanita yang solehah boleh menguatkan pendirian dan langkah seseorang wanita yang ingin berusaha mengubah penampilan kepada penampilan yang patuh kepada syariah..

  8. Esklusif. Semua wanita itu cantik. Kalau tak..manakan wania menjadi sejata iblis untuk melemahkan kaum adam. Namun kecantikan dan keindahan tersebut Allah kuniakan sebagai milik esklusif wanita itu dan suaminya sahaja. Oleh sebab itu, usah dipertontonkan aurat dan perhiasan kepada umum secara percuma, jika suami pun pelu membayar mahar untuk memilikinya..(rugi, kan? sungguh rugi org yg mendedahkan aurat ni..kalau die dedahkan semuanya untuk tayangan umum..apa yang tinggal untuk suami die nanti??)

  9. Banyak manfaat. Wanita yang menutup aurat hakikatnya akan melangkah keluar rumah dengan lebih yakin dan selamat. Mereka tidak perlu risaukan mata liar yang memandang, tidak perlu ambil kisah pasal gaya rambut, tidak perlu berhabis duit untuk aksesori itu dan ini..

Itulah "sedikit" benda yang ana nak kongsikan..buat akhawat sekalian..


Sedarlah ..aurat kite tu hanya layak dipandang oleh orang yang SELAYAKNYA sahaja...


Siapa yang LAYAK tuh?? Of course suami kita nanti..


Fikir2kanlah..Seindah hiasan ialah wanita solehah..Janganlah kita jadi fitnah kepada seorang lelaki..


Nauzubillahi Min Zaalik..


Wallahualam..

Sumber:Solusi~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...