Islamic Widget

Jadilah seperti si pohon semalu, bersama sifat malunya, ada duri yang tajam berbisa. Duri itu simbolik untuk sebuah perjuangan yang lahir daripada iman. Duri itu ibarat senjata yang mahu meruntuhkan semua kemungkaran yang ada. Itulah senjata buat seorang mujahidah...

Marquee

Sabtu, 11 Disember 2010

Hijrah,..




Hijrah..

Ya..satu perkataan yang tidak asing lagi untuk didengar oleh umat Islam dalam masa yang terdekat ini.
Awalan, Salam Maal Hijrah buat semua umat Islam..

Hari ini, ana bukanlah ingin berbicara mengenai hijrah Rasulullah, tetapi, sedikit coretan mengenai hijrah..untuk menjadi seseorang yang lebih BAIK..

Hmm..bercakap mengenai brhijrah@berubah..perkara yg agak susah bukan?
Series..ana sndiri merasainya..
Sebelum ini..mungkin kita pernah mengharap orang yg "kurang baik" agar dapat berubah.. lalu berkata dalam hati kalau dia tak berubah.."Apesal die ni susah sangat hah nak berubah?!"..
Tapi..bila kita dah rasa "perasaan" yang sama bila berada dalam situasi yg sama,,
Baru kita tahu.."Ya Allah..susahnya nak berubah.."

Betul tak?

Sebab itu..kita kat dunia ini..memang tak layak nak menghukum orang..
Kita langsung tak layak nak kata kawan kita tuh sosial lah..gedik lah..jahat lahh..dan sebagainya..
Sebab, tak ada manusia yang smpurna...

Memang selalu..kalau kita nak berubah..mesti ada suara-suara sumbang yang datang menjerit kat telinga.."Mak ooi..dah jadi ustazah lahh die nih..." tak pun, " Nak tegur aku konon..blahlah!..Ko tak payah laa nak munafik!"..dan bermacam lagi tohmahan..

Bagi mereka yang lemah..tidak mempunyai sahabat sebagai pembangkit semangat..mereka akan cepat berputus asa..Di sini..pentingnya sahabat bukan?
Tapi..bagi yang benar-benar ingin berhijrah..segala tohmahan..dianggap sebagai ujian kepada mereka..

Allah kan ada berfirman..


"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan " kami telah beriman", sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, ka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui yang manakah orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui siapakah yang dusta"
(Al-Ankabut 2-3)

So? Apa kita nak kata lagi? Sudah jelaskan samua itu ujian dari Allah?

Benar . Hijrah itu sangat susah.Terlalu banyak pengorbanan perlu dilakukan. Meninggalkan perkara-perkara yang melalaikan yang kita suka bukan lah perkara yang mudah. Lagipun syaitan tak akan berhenti untuk terus berbisik agar kita membatalkan niat kita untuk berubah.
Ditambah pula dengan manusia-manusia yang tidak pernah berhenti membuka mulut melontarkan tohmahan-tohmahan yang menikam hati..

Jalan terbaik..sabar..Allah bersama-sama orang yang bersabar bukan?

Selain itu, dalam langkah untuk kita nak berubah..sudah pastinya memerlukan mujahadah yang tinggi bukan?
Seorang yang bermujahadah rela meninggalkan apa yang disukainya demi memburu sesuatu yang diyakininya benar, baik dan betul.

Kata Imam al-Ghazali:
"Antara tanda kecintaan hamba kepada Allah ialah dia mengutamakan perkara yang disukai Allah daripada kehendak nafsu serta peribadi, sama ada dalam aspek zahir atau batin."

So..konklusinya?

Marilah kita berhijrah! Kita nak berubah kerana Allah bukan? Jadi, kenapa kita kena layan orang-orang yang sentiasa cuba untuk menjatuhkan kita itu? Pedulikan mereka. Kita yakin akan pertolongan Allah..

Akhir kata..ambilah langkah terbaik utntuk mengharungi hidup penuh liku ini..


"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
(Ali-Imran : 200)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...