Islamic Widget

Jadilah seperti si pohon semalu, bersama sifat malunya, ada duri yang tajam berbisa. Duri itu simbolik untuk sebuah perjuangan yang lahir daripada iman. Duri itu ibarat senjata yang mahu meruntuhkan semua kemungkaran yang ada. Itulah senjata buat seorang mujahidah...

Marquee

Ahad, 26 Disember 2010

Lidah itu Tajam~




Di beberapa tempat..terdengar suara2 yang begitu asyik untuk didengari..


"Kau tngok cara dia jalan..lawak gile..

"Die pegang cawan pun macam nih..

"Asal die jalan camtu eh??

"hahahahahahahahaha.."

"Die tu ..harap je muka baik..tapi perangai..hish!

"Betullah kata majalah nih Lia..artis nih memang gatal..suke kacau laki orang..


Hmm..mesti kita semua pernah dengar "ayat2" macam kat atas nih kan..??
Betul tak? (kecuali orang yang benar2 menjaga hati dan imannya)

Jwapan anda..mesti..


Ya! Saya pernah mendengarnya!


Hmm..kalau lah kita terlibat dengan perbuatan "keji " macam nih..
Mesti..
Kalau terINGAT.. rasa nak gelak pun ada..
Kalau ter SEDAR.. rasa nak nangis pun ada..

Ok2..sbnrnya,,entry kali ni..ana nak cakap mengenai MENGUMPAT..

Mengumpat ini selalunya sinonim ngab perempuan kan???
Hahahaha..macamlah laki x mengumpat..adoyai..

Hah!
Di sini..
..ana nak letak beberapa Pembahagian Mengumpat~
  • Sindiran ~ menujukan sesuatu ucapan kepada nama seseorang sekalipun tidak menyebut namanya, contohnya macam ni.. " Ada seorang hamba Allah tu kan.. baru saja balek umrah, tapi perangai tak jugak ubah ".. kat sini.. orang yang ditujukan ucapan tu faham bahawa dialah yang dimaksudkan..

  • Menyinggung Tanpa Sedar ~ menyebut tntang nasib malang yg menimpa seseorang dalam bentuk "kesyukuran" seperti berkata.. "Alhamdulillah, Tuhan tidak mengenakan aku bala seperti ini". Ucapan itu didengari oleh orang yang mendapat musibah itu dan dia berasa tersinggung. Tanpa sedar orang yang menyebut itu telah melakukan dosa~ (huish! bahaya nih! kita x sedar pon)

  • Benci Dalam Pujian~ memuji dengan niat yang tak baik, contohnya.. "Bagusnya 'si A' tu.. dapat keputusan cemerlang . Tapi sayang , perangai dia sama macam kita juga. bukannya baik sangat pun" .. kalau tak pun.. seseorang itu menyebut keaiban seseorang yg lain di hadapan orang ramai tanpa menyebut nama orang tu..Orang ramai tidak dapat mengagak siapakah yang dimaksudkan.. Lalu dikatakan lah.. " Subhanallah! teruk betullah 'si B' itu. perangainya.. (menyebut beberapa perangai 'si B' yang memang sudah diketahui ramai). Bila disebutkan perangai2 tu.. orang rmai pun mestilah tahu siapa yang dimaksudkan kan?? Jenis yang macam niy lebih besra dosanya kerana si "pencerita" nih menggunakan nama Allah (Subhanallah) sebagai perantaraan untuk "menguatkan " umpatannya..

  • Mendengar pun Berdosa ~ Membaca tulisan tntang aib seseorang , samalah seperti mendengar si penulisnya mengumpat tentang orang tu.. Melihat orang mengajuk - ajuk atau mempersendakan gaya seseorang , samalah seperti mendengar orang itu mengumpat tentang orang yang diajuknya. Mendengar orang mengumpat , dosanya sama seperti mengumpat juga..Kita pun sama2 dapat "saham" dosa walau kita hnya mendengar.. kecuali jika kita usahakan untuk menghindari semua itu. Kalau tidak mampu menegah dengan lidah, tunjukkan sikap tak suka atas apa yang sedang berlaku..

Itulah antara pembahagian MENGUMPAT..

Lidah tu tajam kan??

Kalau ada orang tanya ..

Benda apa paling tajam kat dunia..
Jawapannya bukanlah pisau..bukanlah gergaji mahupun parang..
Tapi..
Lidah...
Lidah yang yang fizikalnya lembut inilah merupakan benda paling tajam kat dunia tau!

So..konklusinya~ mengumpat ukan semata-mata dengan kata2 . Apa saja yang yang menujukkan kepada maksud mengumpat, maka ia adalah HARAM. Mengisyaratkan dengan tangan perihal rendah atau tinggi seseorang ..meniru gaya berjalan seseorang..menulis mengenai keaiban seseorang..semua tuh masuk dalam kategori mengumpat..

Udah2 le tu..
Sampai sini sahaja post ana kali ini..
Bersama kita muhasabah diri!!!

Sumber: Asuh keluaran 118..^_^

Renungan..

" Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanykan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mancari-cari kesalahan atau keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah setangah dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya . (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut ) dan bertakwalah kamu kepada Allah ; Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat , lagi Maha Mengasihani. "

(Al-Hujraat : Ayat 12)







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...