Islamic Widget

Jadilah seperti si pohon semalu, bersama sifat malunya, ada duri yang tajam berbisa. Duri itu simbolik untuk sebuah perjuangan yang lahir daripada iman. Duri itu ibarat senjata yang mahu meruntuhkan semua kemungkaran yang ada. Itulah senjata buat seorang mujahidah...

Marquee

Selasa, 6 Disember 2011

Ada Baiknya..

Hurm..dah baca ayat kat atas tu.. ??
Ayat ni ana ambil dari satu kesimpulan cerita dalam majalah solusi.. something yg perlu kita fikirkan sbenarnya..

Cerita die lebih kurang camnih..
Wujud seorang lelaki yg cacat tangan, kaki dan mata..
tapi dia seorang yg sgt brjaya..
seorang kanak2 lelaki bertnya..
"encik tak rasa susah ke bile xde kaki, tangan dan buta mata"
"o0o0..xlaa..sebenarnya ia satu kelebihan bagi saya" jawab lelaki tuh,
'apa yg lebihnya encik dari orang lain??"
"Allah tidak mengurniakan tangan kepada saya supaya tidak boleh berbuat perkara jahat dengannya"
"Allah juga tidak bagi saya kaki dengan itu saya tidak boleh pergi ke tempat2 yg boleh buat maksiat"
"Allah juga butakan mata saya..dnegan itu..saya xkan melihat perkara2 yg haram bagi saya"
budak laki tu pun terkedu dan xtau nak jawab apa2..

Kisah nih kiter da selalu dgr kan??
Sebab tuh..
lebih ramai org yg buta nih..lebih celik ..sbb diorg buta mata tapi xbuta hati..
diorg bersyukr dgn apa yg Allah bagi kat diorg
dan manfaatkan mende tu sebaik2nya..

Tapi kita..?? sbaliknya kan??
erm..ayt kat ats tuh..boleh jugak kite kaitkan dgn ayt
"everything happen for a good reason"..
sbb..klu kita carik hikmah die ..msti kita akn tgk smua bnde dlm bntuk positif an??


contohlaa..
otak kita lmbt sket nk "pick up" ilmu dlm kelas..
org nmpak itu sbagai kelemahn pada diri kita..
tp..klu kita "tukar" kan kelemahan tu kpada kelebihan..
kita akn fikir..
"owh..ini sbagai satu jalan utk aku usaha betul2..sbb Allah x tgk natijah..tp Allah nilai
usaha..aslkan ikhlas..""

Hah!
Ade mende nk nafikan??
tak kan?? so..dlm khidupan..
kita xpernah senang..
dlm waktu kite bersenang-senang tuh laa..mcm2 "obstacles" akn menerpa..
ape kate..dlm waktu kite ksulitan tuh..kita "tukar" kepada mende yg positif..
confirm! hati kita akn tng..

memang mende nih senang nak ckp..
tp payah nak buat..
tp xpe..kite cube sikit2 okeyh??
nothing impossible right??
ask the strength from HIM.. The Almighty..
InyaAllah He will show the way.. =)

Dari Hati yang masih Mencari..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...