Islamic Widget

Jadilah seperti si pohon semalu, bersama sifat malunya, ada duri yang tajam berbisa. Duri itu simbolik untuk sebuah perjuangan yang lahir daripada iman. Duri itu ibarat senjata yang mahu meruntuhkan semua kemungkaran yang ada. Itulah senjata buat seorang mujahidah...

Marquee

Khamis, 1 Disember 2011

Hipokrit???



Hipokrit??

Hipokrit..

Selalunya orang akan istilahkannya sebagai – “tidak menjadi diri sendiri..”

It’s that true?

-Bila budak sekolah agama pakai tudung pendek kat sekolah..x tutup aurat ngan sempurna..

–Bila pelajar agama xnmpak langsung nilai “agama”..bila kat luar sekolah..

–Bila kita cuba menjadi org lain krana nk ikut jd contoh..

Semua org kata budak agama ni hipokrit..Semua org kata apabila kita “ikut2” ..kita ni hipokrit..

Hurm..Berbalik kepada definisi sebenar “HIPOKRIT” itu sndiri..(cewah…cam forum lak..hoho)

Ana teringat akan satu tazkirah yang disampaikan oleh senior ana.. – KakAtiah..

Pada satu petang macm biasa..sesi Ta’lim petang diadakan di aspuri SmapK..ada seorg akak bg tazkirah..ana xingt tzkirah apa..tp yg pasti nya kesimpulannya – “Jadilah diri sendiri..jangan HIPOKRIT!”

Pada satu malam..kak Atiah bg respon pasal “kesimpulan” tazkirah tu..

Berbalik kepada istilah “hipokrit” yang selalu kita gunakan tu..

Hurm..apa hakikiat sebenar kita sebagai manusia..

Yes!! That’s it!! I know you can answer it!

Soalan biasa..betul tak?? Terutmanya kpd budak skola agama… semestinya jawapannnya..

Sebagai seorag ABID dan KHALIFAH..ana nak sntuh sikit pasal ABID ni..

Menjadi seorg abid adalah perkara yg wajib kepada setiap manusia sebenarnya..kerna semua agama punya TUHAN..kecuali kepada mereka yang ATEIS..(itu diorg yg tak pecaya TUHAN..) dan mnjadi tugas kepada setiap hamba untuk mentaati TUHANNYA dalam setiap agama..setahu ana..xdelah pulak ana pernah dengar yang ada agama yang menyuruh penganutnya mengingkari apa yang diperintah oleh TUHANNYA..yg ana tahu TAAT!

Dan apabila masuk soal TAAT..semua agama menyuruh kita melakukan perkara yg baik..hasan..betul?? dan sudah menjadi FITRAH manusia juga..kita sebenarnya sukakan kebaikan..betultak?? Kita selalu dengar org kata..baca dlm novel.. “Sejahat mana pun org tu..dalam hati dia mesti ada secebis kebaikan..” mesti selalu dengarkan??

Nampak tak yang ana besarkan perkataan FITRAH kat atas tu?? So,,apa kaitannya antara FITRAH, ABID, dan HIPOKRIT..???

HAKIKAT seorang manusia adalah sebagai seorang ABID..dan tugas seorang ABID adalah menTAATi TUHANNYA..yakni ALLAH..dan menjadi FITRAH setiap manusia ..suka akan keBAIKan..

Setiap apa yang diperintah oleh ALLAH tu punya kebaikan tersendiri betul?? Tutup aurat, jaga maruah diri, tak boleh mendekati zina..dan bannyyyaakkk lagii!!

Cuba kita fikir balik..kalau kita ‘llibatkan” diri kita dalam semua benda tu..kita mesti dapat “kesan” nya yang tersendirikan?? Kebanyakannya..kat dunia pun kita dah tau apa kesannya..tapi..kita buat jugak.. sebab.. kita tenggelam dalam gejolak nafsu kita..

contohnya.. ZINA!! Bila kita buat zina..kita mungkin akan dapat HIV.. kalau tak pun.. permpuan akan mengandung..then jadilah pembunuhan danpembuangananak..si ibu dh dapat dua dosa..zina..pastu bunuh anak.. kalau tak pun..anak tu lahir..jadi anak luar nikah ..smpai bila2..anak tu org pandangs erong..fuhh~..kesan yang berpanjangankan??

Sebab tu kita kenasentias berfikir tentang hakikat kita sebagai seorg abid..adakah dengan TIDAK MENJADI DIRI SENDIRI ITU (sebagai seorg abid)..kita tidak dikira HIPOKRIT?? ADAKAH KITA TIDAK MENIPU DIRI SENDIRI..??ADAKAH APABILA KITA MELAKUKAN SESUATU MAKSIAT (KEJAHATAN) KITA TIDAK MELANGGAR FITRAH KITA YANG SUKA AKAN KEBAIKAN?? ADAKAH ITU SEMUA ITU TIDAK DIKIRA SEBAGAI PERKARA YANG HIPOKRIT??????

Tu je sbenarnya ana nakc kp pasal HIPOKRIT ni..XDE APA2 PUN..

Just nak minta kita semua buka mata..buka minda..buka hati.. (open ur eyes..ur hearts and mind..-maherzain!) Bukan budak sekolah agama aje yang HIPOKRIT..tapi hamper semua daripada kita.. (tapi ana bukan niat nak bela budak skola agama.. okey!~)

Fikir2kan semula apa yang senior ana nih cakap..ana pun ingt bnde ni..sbb ia benar2 terkesan di hati.. harapnya pembaca faham apa ygana nk smpaikan ni ye..

So..tu jer..tepuk dada tnya iman…

Dari Hati yang masih Mencari..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...